Śląskie spojrzenie Andrzeja Koniakowskiego (10.2016)

Wystawa Andrzeja Koniakowskiego odbyła się w galerii sztuki Po Prawej Stronie Wisły w dniach  od 7  do   29 października 2016 r.  W dniu 7 października 2016 r.  o godzinie 19.00 rozpoczęliśmy spotkanie   wernisażem, na którym licznie przybyli goście mogli podziwiać wspaniałe prace  artystyczne śląskiego   fotografika, ale przede wszystkim posłuchać jego opowieści o Śląsku I Jego fascynacji Śląskiem.

Andrzej Koniakowski  od kilkudziesięciu lat fotografuje Śląsk i jego stalowy klimat.

Z uwagą, systematycznie zapisuje na kliszy, później na układzie cyfrowym kolejne zmiany zachodzące na Śląsku, dzięki czemu powstał zbiór prac fotograficznych, dokumentujących Śląsk z artyzmem charakterystycznym dla Andrzeja Koniakowskiego.

Prace Andrzeja Koniakowskiego są nie tylko zapisanym dokumentem miejsc na Śląsku, ale także zapisem koloru, śląskich dymów, nostalgii i tajemnic, skrytych w hałdach, żelastwie pozostałym po kopalniach i śląskich hutach.

Zapraszam do zapoznania się  z twórczością fotograficzną Andrzeja Koniakowskiego podczas wystawy i na stronie www.andrzejkoniakowski.pl

Uzupełnieniem wystawy były wybrane prace Idy Katarzyny Luft – Koniakowskiej, katowickiej malarki.

Wykład,   prezentacja  oraz  spotkanie autorskie z Andrzejem Koniakowskim na temat Specyfiki Śląskiego pejzażu  odbyło  się 14 października o godzinie 17.00, czego efektem jest powstały artykuł Pani Haliny Cieszkowskiej  na temat kopalni „Wujek“.

 Andrzej Koniakowski

Członek ZPAF od roku 1975, legitymacja numer 430.

Fotografik związany ze śląskim przemysłem i pejzażem.

Laureat Nagrody im. Karola Miarki za rok 2005.

Zasłużony dla Kultury Polskiej w roku 2007.

 

Andrzej Koniakowski

Te słowa to klucze do mojej fotografii, do fotografii Andrzeja Koniakowskiego

 

Juliusz Garztecki to człowiek, który w latach 70-tych odkrył mnie i moją fotografię.

Juliusz Garztecki pisał: Śląsk oglądany od dzieciństwa, wchłaniany wszystkimi zmysłami i nieustannie przeżywany na nowo, (...) Jego fotografia to przykład zjawiska pogranicznego; to już nie jest dokument krajoznawczy w sensie klasycznym, nie da się tych zdjęć podzielić według miejsc i czasów wykonania, posegregować w teczkach i za 50 lat wyciągnąć i pokazać; jak wyglądał Chorzów, Siemianowice czy Chebzie. A jednocześnie, jako całość, jest to Śląsk prawdziwszy od „prawdziwego” sprowadzony do jednego przeżycia!

(Perspektywy, 3 stycznia 1975 r.)

Łukasz Kołębasiak to dziennikarz utwierdzający mnie w tym, że stalowe pejzaże to kolejna odsłona mojego Śląska.

Wykute w obiektywie - to bardzo celne i trafne określenie mojej fotografii. Określenia takiego użył Łukasz Kołębasiak po obejrzeniu mojej ostatniej prezentacji „Śląskich stalowych pejzaży 2002 – 2004” Fotografia śląska, którą od 30-tu paru lat uprawiam jest właśnie tak konsekwentnie wykuwana. Lubię powracać do swoich starych zdjęć. Podane w nowym kolejnym wcieleniu czy zestawieniu, stanowią nową aktualną wypowiedz. Aktualną dla mnie w danym momencie. Spoiwem łączącym te opowieści jest przywiązanie do śląskiej ziemi. Zauważył to Łukasz Kołębasiak pisząc:. Ale tylko w twórczości Koniakowskiego przywiązanie do tej ziemi węgla i stali nabiera tak wyraźną formę…

(Gazeta Wyborcza, 23 lipca ca 2004 r.)

Bogdan Widera odkrył w mojej fotografii teatralność i tym dodał mi skrzydeł!

…jego fotografie można bez żadnych zmian użyć jako scenografii i to wcale nie do sztuk o tematyce śląskiej. Pewne pejzaże nadawałyby się do stworzenia scenerii, w której Makbet spotyka się z wiedźmami, czy też dokonuje się tragedia króla Lira. A zdjęcia stalowych konstrukcji mogłyby stworzyć tło wręcz uniwersalne, bo i dla nowoczesnych inscenizacji tragedii antycznych jak i dramatów futurystycznych

(Śląsk, styczeń 2009)

Osiągnięcia artystyczne:

Udział w 80-ciu międzynarodowych i ogólnopolskich wystawach fotografii artystycznej.

Uhonorowany zdobyciem kilku medali, wyróżnień i dyplomów.

Autor wystaw: Śląskie Impresje, Czarno-zielona ojczyzna, Dokumentacja subiektywna Barwna Fotografia Użytkowa, Odejście i przyszłość, Katowice - obraz - miasta, Stalowe pejzaże 2002, Wspomnienie z dobrego życia, Śląskie stalowe pejzaże 2002 - 2004

Wziął udział w wystawie ONZ HABITAT w Vancouver.

Jego zdjęcie znajduje się w zbiorach watykańskich.

Medal za portret zdobyty na wystawie w Saragosie.

Medal 40-lecia ZPAF.

Medal 150-lecia Fotografii w uznaniu zasług dla rozwoju fotografii.

Prace w zbiorach Biblioteki Śląskiej w Katowicach oraz galerii "Szyb Willson".

 

Prezentacja autorska na stronie ZPAF

projekt i hosting strony Lisiak.pl

 

FOTORELACJA