Warsaw by Art 2018 (09.2018)

W dniach 21 - 23 września 2018  galeria Sztuki Po Prawej Stronie Wisły wzięła udział w  cyklicznym  wydarzeniu Warsaw by Art, podczas którego wystawę w galerii odwiedziło około   osób.

W wystawie udział wzięli:

ANNA TROJANOWSKA

AGATA  GERTCHEN

BARTOSZ  CEBULA

RAFAŁ  PODGÓRSKI

 

„Nie godzę się na kompromis w sztuce” to  tytuł wystawy, ale i artystyczne credo Rafała Podgórskiego.  Podczas drugiej  edycji Warsaw By Art  wystawiliśmy   po  raz  pierwszy w Warszawie mistrzów  grafiki warsztatowej: Annę Trojanowską, Agatę Gertchen, Bartosza Cebulę i Rafała Podgórskiego. Czwórka artystów, których łączy poszukiwanie i nieustanne doskonalenie nowych, eksperymentalnych technik w pokazywaniu prozaicznych tematów dzieła.  Anna Trojanowska zaprezentowała unikatowe litografie, powstałe na kamieniu marmurowym, a nie na łupku wapiennym; Agata Gertchen pokazała akwaforty, akwatinty oraz linoryty przedmiotów porzuconych, codziennego użytku, z których dzięki dociekliwej analizie wydobywa subtelne zakamarki  artyzmu, niuanse kreski i plamy. Bartosz Cebula zafascynowany linorytem, uwodził nas   próbą znalezienia harmonii w chaosie nacierających na nas informacji. Natomiast Rafał  Podgórski, wizjoner, poszukujący kamienia filozoficznego w sztuce, zaprezentował kunszt warsztatu litograficznego. Wspólną cechą wystawianych prac był doskonały warsztat oraz poszukiwanie harmonii w dziele. Każdy z artystów podchodzi na swój, oparty na własnych badaniach lub intuicji sposób poddania sobie materiału, jakim jest matryca. Grafiki tworzone starą metodą warsztatową, wymagają nie lada wysiłku i cierpliwości. Na artystę nakładają reżim  skupienia się na pracy.  Powstałe w ten sposób obrazy przyciągają widzów.

 

Wystawa była czynna podczas WarsawByArt 2018  w dniach:

21 – 23 września 2018 r. w godzinach 11.00 – 21.00.

Po zakończeniu WBA można   było oglądać prace    do 13 września 2018 r. w godzinach otwarcia galerii lub po umówieniu się telefonicznym.

Biografie artystów

Bartosz Cebula  (ur. 1991 r.)

2011-2016 – studia na wydziale grafiki, ze specjalnością  grafika warsztatowa, na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej UMCS  w Lublinie. Dyplom w katedrze druku wypukłego u prof. Krzysztofa Szymanowicza, zakończony  Nagrodą  Dziekana.

2012-2016 - czterokrotne   Stypendium Rektora dla najlepszych studentów;

2015-2016 - Stypendium Ministra za wybitne osiągnięcia;  25 nagród w konkursach;

Udział w blisko 80 wystawach między innymi:

2014, 2017 - Międzynarodowe Triennale małej formy graficznej, Łódź

2014, 2016 - Międzynarodowe Biennale małej formy graficznej i exlibrisu, Ostrów Wielkopolski

2015 - Międzynarodowe Biennale grafiki, Guanlan, Chiny

2015 - Międzynarodowe Biennale grafiki, Łódź

2016 - Międzynarodowe Biennale grafiki Szeklerland, Rumunia

2016 - Międzynarodowe Biennale małej formy graficznej, Vancouver, Kanada

2006 - Międzynarodowa wystawa małych form graficznych Cadaques, Hiszpania

Obecnie zajmuje się tylko linorytem. Mieszka  i pracuje  we Wrocławiu i

Bartosz Cebula o sobie:

„Fotografia właściwie nie odgrywa jakiejś specjalnej roli w mojej twórczości(świadomej). Oczywiście ciężko by było nie mieć z nią kontaktu w ogóle - więc gdzieś tam (podświadomie) może zostawiać jakiś ślad w procesie twórczym, jak  właściwie wszystko co mnie otacza. I to mnie właśnie inspiruje - przyroda, ludzie, relacje, reakcje, emocje, doświadczenia - Świat. Obserwuję, a potem swoje spostrzeżenia(świadome i nieświadome) przerzucam na matrycę, a potem na papier. Moje grafiki, są owocem poszukiwania harmonii, - w rzeczywistości, która bombarduje mnie(nas?) miliardami komunikatów.

W pewnym momencie, linoryt okazał się techniką w która najlepiej oddaje to, co chcę przedstawić i daje mi radość z procesu twórczego. Zaczynałem od prac bardziej realistycznych.

Później, coraz odważniej zacząłem przechodzić do formy nienarzucającej jednej interpretacji. Dzięki czemu oglądając je, mamy możliwość sięgania do własnego świata nieuświadomionych lub przygłuszonych prawdziwych treści swojej osobowości”.

   

Agata Gertchen (ur.1985)

2016 – Otrzymała  tytuł  doktora sztuk pięknych w 
Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu;

2004-2010 Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

2008 - Wydział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Wolverhampton w Anglii

WAŻNIEJSZE NAGRODY:

2017 • II Nagroda Prix Desjardins na 10th Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières w Kanadzie

  • Nagroda indywidualna I stopnia za wybitne osiągnięcia artystyczne przyznana przez Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

2016 • Nagroda Grand Prix na 7th International Triennial of Graphic Art − Bitola 2012 (Macedonia)

2015 • Nagroda Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza na Międzynarodowym Triennale Grafiki MTG − Kraków

2015 • Nagroda za Najlepszą Grafikę „Best Print“ w ramach SGCI Members Exchange Portfolio podczas Międzynarodowej Konferencji Graficznej SGCI w Knoxville (Stany Zjednoczone)

2012 • 
II Nagroda na 8 Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach

2011 • Nagroda równorzędna na 16th International Print Biennial w Warnie (Bułgaria)

  • Nagroda Grand Prix na III Ogólnopolskim Konkursie Grafiki im. Ludwiga Meidnera w Oleśnicy
  • Nagroda publiczności „Pazur Sztuki“ na X Międzynarodowej Wystawie Sztuki Europejskiej, Rawicz-Rokosowo

2010 • I Nagroda w kategorii grafika na 38th World Gallery of Art on Paper w Skopje (Macedonia)

2009 •
• III Nagroda Prezydenta Miasta Zamość Marcina Zamoyskiego na I Międzynarodowym Biennale Wschodni

Nagroda Grand Prix na 12th Biennal Competition for Graphic Arts w Brugii (Belgia)

Udział w dziesiątkach wystaw indywidualnych oraz zbiorowych w Polsce i zagranicą, liczne  wyróżnienia i stypendia.

Obecnie zajmuje się linorytem. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

Tak mówi o sobie:

„W swojej twórczości konsekwentnie skupiam się na pracy wypełniającej naszą codzienność i nierozerwalnie z nią związanym przedmiocie. Oglądając moje prace można zauważyć, że podejście do obrazowania, zmienia się na przestrzeni ostatnich dwunastu lat. Początkowo są to dosyć realistyczne przedstawienia wykonane w technice linorytu, z czasem jednak bardziej zajmuje mnie sama praca wykonywana przez dany przedmiot – jego funkcja, sposób działania i czas.

Od 2012 roku inspiracja i technika pozostały te same, jednak podejście do linorytu stało się całkowicie odmienne – w pracach tych medium traci znaczenie na rzecz masowości przekazu. "Unbridled" to cykl głównie wielkoformatowych, wręcz monumentalnych prac, które swoją formą nawiązują do murali oraz graffiti. Podejście do grafiki, percepcja świata i roli kobiety się zmieniły. Także sama matryca linorytnicza stała się nieokiełznana – jest multiplikowana, kadrowana, a odbitki przybierają formę monumentalnych grafik lub bardzo kameralnych książek artystycznych.

Kolejny przełom w mojej twórczości nastąpił w 2015 roku, kiedy moją uwagę przykuł przedmiot porzucony, zabrudzony i niepotrzebny. Doznałam wówczas potrzeby zmiany medium i formatu, co stało się przyczynkiem do stworzenia cyklu niewielkich grafik wklęsłodrukowych pt. "Ryciny", a następnie rozszerzenia tematu cyklem "Anatomia Przedmiotu Porzuconego", na który składają się wielkoformatowe mezzotinty. Tytułowa anatomia przedmiotu porzuconego jest pretekstem do przeprowadzenia analizy codzienności, która przez swoją rutynę wydaje się  być  lekceważona. Moją inspiracją stały się czynności zwykłe i rzeczy powszednie. To na nich opiera się codzienność,  będąca zarazem podstawą naszego istnienia. Celem moich badań było odkrycie i analiza rzeczy zwykłej, którą pozornie dobrze znamy. Swoimi pracami starałam się udowodnić, że rzeczy powszednie znajdują się zbyt blisko, aby móc je poznać naprawdę. Złudzeniem jest, iż wiemy o nich wszystko i już niczego więcej nie jesteśmy w stanie się dowiedzieć. Dlatego staram się być uważna i wrażliwa na to, co mnie otacza”.

 

Anna Trojanowska (ur. 1978 r.)

My heart is made of stone / Moje serce jest z kamienia

2010 - uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu;

2003 - 2015 współpracowała z profesorem Pawłem Frąckiewiczem w pracowni Litografii i Promocji Grafiki na swojej Alma Mater;

2015 - do dziś prowadzi autorską promocję Projektowania Interfejsu Graficznego w Katedrze  Projektowania Graficznego Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Wrocławskiej ASP.

NAGRODY:

Jako animator i projektant graficznego interfejsu użytkownika (GUI) otrzymała wiele nagród na międzynarodowych festiwalach, między innymi:

Flash Film Festival – Flash Forrward (New York),

International Emmas (Toronto),

Webstarfestival (Warsaw).

Jako grafik:

Grand Prix on the 6th International lithographic Symposium 2010 (Tidaholm, Sweden);

Medal Honorowy za najlepszy zestaw prac na XXV International Biennial Exhibition of Modern Exlibris 2015 (Malbork),

Wyróżnienie Honorowe International Lithography Competition LITHO-KIELCE 2015 (Kielce),

Grand Prix on the 11th International Senefelder Award 2015 (Offenbach, Germany),

Honour Award on the IX PREMIO INTERNACIONAL DE GRABADO Y VINO FUNDACIÓN VIVANCO 2016 (La Rioja - Logroño, Spain),

Award of Merit on the 20th Da Dun Fine Arts Exhibition 2016 Taichung, Taiwan ;

2nd Award of Intercontinental Biennial of Smalll Graphics “Inter-Art” 2016, Rumunia;

Grand Prix of the V Biennale of Contemporary Engraving, Graphic and Animation of Citta di Bassano del Grappa 2017 (Bassano del Grappa, Italy)

Medal Honorowy za najlepszy zestaw prac na XXVI International Biennial Exhibition of Modern Exlibris 2017 (Malbork),

Nagroda Specjalna za Najlepszy Cykl Prac Biennale TGB-eMe Miniestampa 2017 w Mexico City, Meksyk

3 Nagroda 8. Międzynarodowego Biennale Małej Formy Graficznej Tetovo 2018, Macedonia

Nagroda w kategorii Litografia na 2018 Seventh International Mini Print Biennale Exhibition, Ottawa, Kanada, 2018.

Realizacje Anny Trojanowskiej brały udział w kilkudziesięciu  wystawach w kraju i za granicą.  Zajmuje się zarówno grafiką artystyczną (głownie litografią na marmurze i technikami eksperymentalnymi w druku płaskim), jak również animacją i projektowaniem interfejsu graficznego. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

 

Rafał Podgórski (ur. 1984)

2015 – uzyskał  tytuł Doktora Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
2009 -  Dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku;

DYPLOMY, NAGRODY, WYRÓŻNIENIA

 

2012 - Stypendium Marszałka Woj. Zachodniopomorskiego dla osób profesjonalnie zajmującą się twórczością artystyczną w dziedzinie kultury.

2008 - Stypendium Ministra Kultury na rok akademicki 2008/09 za osiągnięcia w nauce

2005 - I miejsce w dziedzinie rysunku VII BIENNALE RYSUNKU I MALARSTWA uczniów średnich szkół plastycznych. Bielsko-Biała

 

DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH WE WSPÓŁPRACY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI:

 

  1. Organizacja warsztatów naukowych w ramach działalności koła naukowego IW PK pt. „Machina”
    2012.Organizacja warsztatów naukowych w ramach działalności koła naukowego IW PK „Synestezja” pt. „Wirtualny wagon – rekonstrukcja taboru kolei wąskotorowej w Koszalinie w kontekście opakowania” 2-6 maja 2012
    2012. Organizacja interdyscyplinarnego koła naukowego „Synestezja” przy Politechnice Koszalińskiej – Instytut Wzornictwa. Funkcja – opiekun koła.
    2009. Działalność w Fundacji “Wspólnota Gdańska”. Elbląska 66
    2009. Organizacja interdyscyplinarnego koła naukowego Akademii Sztuk Pięknych i
    Akademii Muzycznej w Gdańsku pt. „Formata”.
    2005. Organizacja i współprowadzenie “Stowarzyszenia Wspierania Sztuki Młodej – Daley” w Gdańsku.
    Organizacja 5 wystaw sztuki studenckiej ASP w Gdańsku w galerii Starego Ratusza w Gdańsku, współorganizacja “Art-alia 2005” – juwenaliów uczelni artystycznych w Gdańsku.

Udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych.

Zajmuje się litografią i malarstwem eksperymentalnym. Mieszka i pracuje w Koszaline.

Zdjęcia z wystawy