AGATA GERTCHEN (ur.1985)

2016 – Otrzymała  tytuł  doktora sztuk pięknych w 
Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu;

2004-2010 studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

2008 -  studia na Wydziale  Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Wolverhampton w Anglii

WAŻNIEJSZE NAGRODY:

2017 • II Nagroda Prix Desjardins na 10th Biennale internationale d’estampe contemporaine de Trois-Rivières w Kanadzie

  • Nagroda indywidualna I stopnia za wybitne osiągnięcia artystyczne przyznana przez Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

2016 • Nagroda Grand Prix na 7th International Triennial of Graphic Art − Bitola 2012 (Macedonia)

2015 • Nagroda Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza na Międzynarodowym Triennale Grafiki MTG − Kraków

2015 • Nagroda za Najlepszą Grafikę „Best Print“ w ramach SGCI Members Exchange Portfolio podczas Międzynarodowej Konferencji Graficznej SGCI w Knoxville (Stany Zjednoczone)

2012 • 
II Nagroda na 8 Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach

2011 • Nagroda równorzędna na 16th International Print Biennial w Warnie (Bułgaria)

  • Nagroda Grand Prix na III Ogólnopolskim Konkursie Grafiki im. Ludwiga Meidnera w Oleśnicy
  • Nagroda publiczności „Pazur Sztuki“ na X Międzynarodowej Wystawie Sztuki Europejskiej, Rawicz-Rokosowo

2010 • I Nagroda w kategorii grafika na 38th World Gallery of Art on Paper w Skopje (Macedonia)

2009 •
• III Nagroda Prezydenta Miasta Zamość Marcina Zamoyskiego na I Międzynarodowym Biennale Wschodni

Nagroda Grand Prix na 12th Biennal Competition for Graphic Arts w Brugii (Belgia)

Udział w dziesiątkach wystaw indywidualnych oraz zbiorowych w Polsce i zagranicą, liczne  wyróżnienia i stypendia.

Obecnie zajmuje się linorytem. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

Tak mówi o sobie:

 

„W swojej twórczości konsekwentnie skupiam się na pracy wypełniającej naszą codzienność i nierozerwalnie z nią związanym przedmiocie. Oglądając moje prace można zauważyć, że podejście do obrazowania, zmienia się na przestrzeni ostatnich dwunastu lat. Początkowo są to dosyć realistyczne przedstawienia wykonane w technice linorytu, z czasem jednak bardziej zajmuje mnie sama praca wykonywana przez dany przedmiot – jego funkcja, sposób działania i czas.

Od 2012 roku inspiracja i technika pozostały te same, jednak podejście do linorytu stało się całkowicie odmienne – w pracach tych medium traci znaczenie na rzecz masowości przekazu. "Unbridled" to cykl głównie wielkoformatowych, wręcz monumentalnych prac, które swoją formą nawiązują do murali oraz graffiti. Podejście do grafiki, percepcja świata i roli kobiety się zmieniły. Także sama matryca linorytnicza stała się nieokiełznana – jest multiplikowana, kadrowana, a odbitki przybierają formę monumentalnych grafik lub bardzo kameralnych książek artystycznych.

Kolejny przełom w mojej twórczości nastąpił w 2015 roku, kiedy moją uwagę przykuł przedmiot porzucony, zabrudzony i niepotrzebny. Doznałam wówczas potrzeby zmiany medium i formatu, co stało się przyczynkiem do stworzenia cyklu niewielkich grafik wklęsłodrukowych pt. "Ryciny", a następnie rozszerzenia tematu cyklem "Anatomia Przedmiotu Porzuconego", na który składają się wielkoformatowe mezzotinty. Tytułowa anatomia przedmiotu porzuconego jest pretekstem do przeprowadzenia analizy codzienności, która przez swoją rutynę wydaje się  być  lekceważona. Moją inspiracją stały się czynności zwykłe i rzeczy powszednie. To na nich opiera się codzienność,  będąca zarazem podstawą naszego istnienia. Celem moich badań było odkrycie i analiza rzeczy zwykłej, którą pozornie dobrze znamy. Swoimi pracami starałam się udowodnić, że rzeczy powszednie znajdują się zbyt blisko, aby móc je poznać naprawdę. Złudzeniem jest, iż wiemy o nich wszystko i już niczego więcej nie jesteśmy w stanie się dowiedzieć. Dlatego staram się być uważna i wrażliwa na to, co mnie otacza”.