Pod tym enigmatycznym słowem kryją się tytuły dwóch wystaw autorstwa Anny Wolskiej, jakie odbędą się w dniach od 6 października do 13 listopada 2020 r. w galerii Korekta przy ulicy Mazowieckiej w Warszawie oraz w galerii Po Prawej Stronie Wisły przy ulicy Konopackiej 15/ 1A.
Autorka balansuje w swoich pracach pomiędzy dwoma wątkami - formą i kolorem. Pokazywane obrazy należą do grupy nowszych prac, gdzie trudno znaleźć odniesienie do jakichkolwiek realistycznych treści.
Kolor stosowany przez Annę Wolską bywa czasem nieoczywisty. Dużo jest zaskakujących zderzeń i zestawień barwnych, które powodują, że prace te trzeba analizować z bliskiej odległości. Rozszyfrowanie zastosowanych środków malarskich i ich różnorodność zdradzają wielowątkowość tematu.
Autorka rzadko posługuje się mocnym kontrastem. Obrazy stanowią pozornie prawie jednolite płaszczyzny, przecięte liniami światła lub liniami tworzącymi iluzję horyzontu. Gdy przeanalizujemy prace pod kontem rozłożonych akcentów, czasem widoczny jest nacisk na świetlistość obrazu albo próbę zbudowania wrażenia przestrzeni. Innym razem na pierwszy plan wysuwa się autorski gest czy zabawa strukturą obrazu.
Anna Wolska jak sama się przyznaje fascynuje się psychologią widzenia i wpływem koloru na odbiorcę. Komentując własną twórczość często odnosi się do prac badawczych Johannesa Ittena oraz Pawła Taranczewskiego, choć w jej pracach widoczne są również inne fascynacje - twórczością Stefana Gierowskiego, Wojciecha Fangora, czy szkołą nowojorską.
Dwie wystawy malarstwa Anny Wolskiej, to także kolejna rozszerzona odsłona drogi jaką podąża w pracy z kolorem i rytmem.
Atakowani codziennie tysiącami obrazów we wszelkiego rodzaju wysoko zaawansowanych technologicznie nośnikach, w abstrakcyjnych obrazach Anny Wolskiej mamy możliwość skupienia się nad własną interpretacją i przeżycia mentalnego naszych wyobrażeń.
Monochromatyczna struktura obrazu, w której odnaleźć można niepokój lub tajemnicę, drgające kolory, harmonijny rytm wprowadzają spokój oraz porządkują ograniczoną krosnem przestrzeń. Kładzione grubo impasto, w zależności od kąta padania światła odsłania lub zasłania skrywaną głębię duchowości tego co niewidzialne.
Obrazy, w których przewagę stanowi czarny monochrom, są jak otchłań wieczności, niewielkie paski kontrastujące z czernią stanowią aureolę i dopełnienie niewidzialnego.
Wyrazista faktura obrazu, to jeden z głównych aspektów współczesnego malarstwa, wyróżniającego się na tle różnych, technologicznych możliwości kreowania przekazu. W obrazach Anny Wolskiej z całą doskonałością objawia się poszukiwanie tej właściwej dla XXI wieku drogi w sztuce.
Każda kolejna praca świadczy o osiąganej coraz wyższej doskonałości mentalnej i warsztatowej.
Rozłożenie obiektów na obie galerie pozwoliło autorce, na dokładniejsze przyjrzenie się własnym obrazom w kontekście zupełnie odrębnych przestrzeni oraz ułożenie ich według subiektywnego klucza problemowego, kolorystycznego i znaczeniowego.
Anna Wolska artystka interdyscyplinarna, absolwentka warszawskiej ASP, doktor sztuki, wykładowca w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie.
Od prawie dwudziestu lat zajmuje się zawodowo promocją kultury. Przez piętnaście lat prowadziła warszawską galerię fotografii - Galerię Obok ZPAF, przy Związku Polskich Artystów Fotografików.
W 2010 roku otrzymała Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „za szczególny wkład w promocję polskiej fotografii”. Ma na swoim koncie ponad sto projektów kuratorskich, w tym wystawy indywidualne, festiwale, przeglądy i konkursy. W wolnych chwilach zajmuje się malarstwem i fotografią.
Wybrane wystawy: „Pochwała koloru” – Galeria Po Prawej Stronie Wisły, (2014), „Pocztówki z Polski II, Galeria Muzeum im. Stanisława Staszica w Pile, (2015), „Avalanche” – Galeria Dom Koncepcji w Warszawie, (2015), „Punkt – Linia” Katowice Miasto Ogrodów, Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek, Galeria 5 (2016), wystawa multimedialna „Syntezja” - Galeria Po Prawej Stronie Wisły, (2017), „Rzeczywiste-nierzeczywiste” Galeria ISZP UJK, Kielce (2019).