Antarktika

ANTARKTYKA WOJCIECHA WALKIEWICZA

 Świat został stworzony po to,

aby pozować do fotografii.

 Swoje zauroczenie krainą śniegu i lodu Wojciech Walkiewicz zapisał w filmie i w fotografii. Artysta przebywał kilka miesięcy na polskiej stacji polarnej im. Arctowskiego z zadaniem udokumentowania pracy naukowców na Antarktydzie. Artysta przedstawił autorski obraz krainy w surowej i sterylnej formie. Przyjęte zasady ograniczyły swobodę wypowiedzi, lecz pozwoliły na ukazanie wielości i różnorodności zjawisk kształtujących odrębność lodowej pustyni. Równolegle do pracy nad zamówionym filmem, twórca zachwycił się egzotycznymi krajobrazami i postanowił udokumentować swoje przeżycia artystyczne na fotografii. Świadomy istnienia bogatej ikonografii tematu, artysta postanowił w swoich poszukiwaniach kierować się wyłącznie własnymi obserwacjami. W szczególności nie zamierzał powielać schematu “pięknego krajobrazu i ożywionej przyrody” lansowanego przez pisma przyrodnicze i podróżnicze. Zimowe krajobrazy, szare i smutne, wymagały od autora żarliwości w odczytywaniu, przeżywaniu i zapisywaniu zjawisk krajobrazowych. Wojciech Walkiewicz głównym bohaterem fotografii uczynił rozległe przestrzenie śniegu i lodu, w których wyodrębniał małe, subtelne różnice w kolorze zaśnieżonych zboczy, lub abstrakcyjne układy pól lodowych. Uważna analiza obrazów ujawnia interesujące elementy, sylwety ludzi, pojedyncze osobniki lub całe stada pingwinów (niekiedy przysypanych śniegiem), foki wylegujące się na śniegowych poletkach, ptaki stojące na śniegu lub szybujące ponad ziemią, oświetlone ciepłymi promieniami słońca. W wielkich przestrzeniach krajobrazu pojawiają się ślady gospodarki człowieka, jak na przykład zabudowania stacji polarnej z sylwetami ludzi, maszyn i urządzeń, statki i łodzie, a także helikopter krążący nad ośnieżonym zboczem. W kamienno śniegowej pustyni obserwujemy cmentarzysko kości (pozostałości po epoce łowców wielorybów) oraz rzeźbę na grobie znakomitego polskiego fotografa Włodzimierza Puchalskiego. Nie brakuje elementów patriotycznych, na przykład biało czerwona flaga polska zapięta na konstrukcji metalowej (w kształcie krzyża).

Równie ważne są relacje z “cyrku lodowego”. Artysta poszukuje subtelnych różnic w zabarwieniu połaci śniegu, zielono sinych wodach oceanu, czy sepiowo beżowym niebie. Spokój krainy urozmaicają zjawiska atmosferyczne, jak noc, zamieć śnieżna, czy groźne układy chmur. Polarne krajobrazy okazały się wdzięcznym polem do prowadzenia eksperymentów twórczych, opartych na wysublimowanej obserwacji, wykonywanych w formie klasycznej fotografii. Autor poszukuje rytmicznego powtarzania form kamiennych, uzyskując złudzenie “powielonej przestrzeni”. Udane eksperymenty dotyczą położenia linii horyzontu, który po “przekręceniu” aparatu fotograficznego, wprowadza istotne zmiany w klasycznym układzie fotografii. Równie ciekawym oraz zagadkowym odkryciem jest podział krajobrazu na części, dokonywany przez dobraną płaszczyznę śniegową (dokładnie “wypoziomowaną”). Relacja z krainy lodów zawiera także znakomite formacje zmarzliny, przypominające rzeźby abstrakcyjne. Do autorskich wynalazków należy zaliczyć także serię fotografii przypominającą film o przemianach i przeistoczeniach gór lodowych pływających na otwartym morzu.

Wojciech Walkiewicz zaprasza do zwiedzania wystawy, szczególnie tych ludzi, którzy z różnych przyczyn nie mogą oglądać krajobrazów podbiegunowych.

Ekspozycja wpisuje się w najlepszą tradycje polskich artystów dokumentujących urodę ziemskich krajobrazów.

Paweł Pierściński

 

Wojciech Walkiewicz

Wykształcenie:

1987-92 Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Operator obrazu filmowego i realizator TV

1984-86 Policealne Studium Fotograficzne w Warszawie

Autor zdjęć do filmów dokumentalnych i cykli dokumentalnych: 2014 Trudna pamięć, reż. W. Walkiewicz, dok. 27 min. 2013 Ostatni taki Żyd, reż. J. Bogucki, dok., 56 min. 2010 Alfred Schreyer z Drohobycza, reż. M. Giżycki, dok., 45min.

2008 Świat Józefa, reż. R. Wieczyński, dok., 53 min., TVP, Szpital dobrej nadziei, reż. M. Imielska, cykl dok., 6x23 min., TVP

2007 Man of the Glaciers, reż. K. Chambenoit, 50 min., 2006-7 Sprawiedliwi, reż. M. Imielska, cykl. dok., 7x23 min., TVP 2005 Skąd przybywa Benedykt XVI?, reż. T Kycia, dok., TVP 2004 Zwycięzcy nie umierają, reż. R. Wieczyński, dok. 50 min., TVP,

Praca domowa, reż. E. Świecińska, dok., 22 min., TVP 2003 Niebo nad Europą, reż. B. Konopka, dok., 23 min., TVP

Chopin et la mer de Chine, reż. K. Chambenoit, dok., 52 min., Arte France 2001 Konkurs, reż. K. Chambenoit, 56 min., dok, Arte France 1999 Kto się boi F. Chopina?, reż. K. Chambenoit, 56 min., dok, Planete,

Park, reż. W. Walkiewicz, dok. 26 min., TVP 1996 Varsovie, reż. Tounier, dok., 26 min., TF 1 France 1995 Przystanek Olecko, reż. M. Juszczakiewicz, dok., 26 min., TVP

Cyklicznych programów telewizyjnych: 1996- 2008 Goniec kulturalny, Raj, Tak jak w Kinie, Niewinne wino, Kawaleria powietrzna

Filmów muzycznych i teledysków: Yugoton (Nosowska-Kukiz), 3 ', 2001; U2 Popmart-Służewiec, 27', 1998; Kayah,4',1995; Hey-Live in Katowice, 30',1995; R. Przemyk-Tylko kobieta, 26', 1993.

Filmów reklamowych i promocyjnych: Davidoff, 7', 1998; Cherry Coke, 30”, 1996; Royal Collection, 30”, 1996; Kraft solo, 4'30'', 1994; Blend-a-med, 8', 1994; Videocom, 30”, 1991.

Operator kamery w wielu serialach.

W 1997 r. zaprojektował  i nadzorował instalację oświetlenia w dwóch studiach TVN. Jestem autorem reportaży telewizyjnych, realizowanych na podst. własnych scenariuszy dla TVP:

2002-8 W 1999 wyreżyserował na podst. własnego scenariusza film dokumentalny „Park” 26 min.,TVP

Miał indywidualne wystawy fotograficzne m. in. w Galerii "Obok ZPAF" w Warszawie, http://www.go.zpaf.pl/styled/page204/page202/page202.html , w Galerii BWA-ZPAF w Kielcach, w Muzeum Literatury w Warszawie http://muzeumliteratury.pl/%E2%80%9Ewiosna- %E2%80%93-fotografie-z-drohobycza%E2%80%9D/ W 2012 r. wziąłem udział w Nocy Muzeów w Warszawie http://www.zpaf.waw.pl/component/content/article/83-aktualnoci/549-noc-muzeow-w- galeriachzpaf-tym-razem-wokol-magii-swiatla-w-fotografii.html w eXperimenta 3, w Paderborn w Niemczech http://www.experimenta-art.de/experimenta-3/die- arbeiten/ w V Międzynarodowym Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu na Ukrainie i w XV Międzynarodowym Biennale Krajobrazu w Kielcach

Skrócony przebieg kariery artystycznej:

2016 - stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznane na 2016 rok
- wystawa indywidualna w Galerii Pusta c.d. w Jaworznie http://pusta.com.pl/index.php/wystawy/18-wystawy-2016/41-wojciech%20walkiewicz

2015 - wystawa indywidualna w Galerii Instytut 116 w Warszawie http://instytut116.pl/pl/wojciech-walkiewicz-goclaw/

2014 - udział w Art Fresh Festival w Warszawie - udział w dorocznej wystawie „Przedwiośnie 37” BWA w Kielcach - udział w VI Międzynarodowym Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu na Ukrainie - prowadzenie warsztatów fotograficzno-filmowych „Fotokasty” w Centrum Edukacyjnym Szklany Dom w Ciekotach: http://vimeo.com/104790496 - wystaw zbiorowa "Między ilustracją a sztuką V" Wojewódzka Biblioteka Publiczna
im. H. Łopacińskiego w Lublinie

2013 - wystawa i prowadzenie wakacyjnych warsztatów fotograficznych dla dzieci w Centrum Aktywności Lokalnej na Grochowie w Warszawie - wyróżnienie w konkursie „TIME” organizowanym przez The Royal Photographic Society of Thailand

2012 - wystawa indywidualna w Międzynarodowym Centrum Kultur w Kielcach - udział w Nocy Muzeów w Warszawie - wystawa indywidualna w Muzeum Literatury w Warszawie - udział w wystawie eXperimenta 3 w Paderborn w Niemczech - udział w V Międzynarodowym Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu na Ukrainie - udział w XV Międzynarodowym Biennale Krajobrazu w Kielcach

„Wołyń 2013 Rebelia” 15 min., TVP Historia „Akcja paczka”, 26 min., TVP Polonia

Program młodzieżowy „Raj” TVP 1

2011 - wystawa indywidualna w Galerii Obok ZPAF w Warszawie - wystawa indywidualna w Galerii BWA-ZPAF w Kielcach - wystawa indywidualna w Centrum Edukacyjnym Szklany Dom w Ciekotach - prowadzenie warsztatów fotograficznych w Galerii Lakiernia w Kielcach - wystawa indywidualna w Willi Jarosza w Drohobyczu na Ukrainie

2010 - wystawa indywidualna w Galerii Lakiernia w Kielcach - II-ga nagroda w konkursie „Kieleckie inaczej”

Publikacje:

http://issuu.com/docphotomagazine/docs/contradoc_issue003 (arch. #3) str. 123 http://www.fototekstura.pl/drohobycz-inspiracja/ http://www.fototekstura.pl/wielki-wybuch-wiosennej-wilgoci/ http://www.fototekstura.pl/plynna-granica/ http://fototekstura.pl/goclaw-zamrozony-czas/ http://www.fototekstura.pl/fotokasty-podsumowanie-warsztatow/ http://fototekstura.pl/tajemnicza-wyspa/

Filmy:

http://vimeo.com/user18604501/videos

Prace